Työmatka
helmikuu 19, 2018
Kodinhoitoa
helmikuu 20, 2018

Sivusta seuraaja

Ensimmäinen tunti töissä meni lähinnä sivusta seuraajan roolissa koska Marco ja hotellin vastaanoton vastaava työntekijä Maria kävivät kassaa läpi jossa oli jotain poikkeamaa. Oli aika vauhdikasta toimintaa kun rahoja laskettiin moneen kertaan ja käytiin läpi kirjanpitoa. Lopulta kaikki taisi kuitenkin selviä. Tänään näki myös sen tärkeyden että miksi pitää tarkistaa aikaisemman vuoron paperille tekemän check innin ja tietokoneella olevan paikkansa pitävyyden. Täällä check in tehdään ensin paperilla listaan joka on tulostettu työvuoron alussa ulos. Sieltä näkee suoraan nimen, huoneen, henkilömäärät, ruokailut, onko maksettu vai ei, ym. Ensin tehdään merkintä paperiin kun asiakas on saapunut sisään. Tässä vaiheessa sitten myös rahastetaan jos tarvetta. Kun respassa on hiljaisempaa, niin sitten tehdään check in loppuun tietokoneella ja kirjataan rahastus järjestelmään sekä Exceliin päivän kirjanpitoon. Tämän jälkeen asiakkaan nimi vedetään korostuskynällä yli merkiksi että kaikki on valmista. Uusi vuoro tulostaa saapuvien listan uudelleen ja tarkistaa että uuden tulosteen merkinnät vastaavat käsinkirjausta. Löysin tänään useamman kohdan jossa asiakkaan nimi oli vedetty korostuskynällä yli että kaikki on kunnossa, mutta silti järjestelmä tulosti että asiakas pitäisi vielä rahastaa. Kaksi yleisintä syytä tähän eroavaisuuteen on joko ei ole muistettu rahastaa, tai ei ole muistettu tehdä muutosta asiakkaan tietoihin ennen kuin on merkattu kaikki valmiiksi. Niitä sitten selviteltiin seuraava tunti. Jouduin käymään myös Excelin läpi koska varsinkin kassakaappien kuittien numeroinnissa oli yksi merkki liikaa. Täällä laitetaan valmiiksi nippuihin avainkortti, rannekkeet, esiteet, ym. huonenumeroilla varustettuna jotta sisään kirjaaminen olisi nopeampaa. Tänään sitten oli nämäkin aika pielessä ja sain tuon kaiken muun selvitelyn jälkeen alkaa tarkistamaan niitä ja tekemään uusia huoneavaimia valmiiksi jotta ei tarvitse sitten loppuvuorosta kompastella aikaisemman vuoron tekemiin kuoppiin. Kaikkiaan aikaa meni työvuoron alusta hukkaan sellaiset pari tuntia kun piti korjailla asioita. Tänään oli saapunut paljon uusia varauksia, joten tänään sai kyllä tehdä sitten ihan huolella töitä. Oli hieman toimintaakin hotellissa kun palohälyttimet laukesivat. Vika hälytyshän se oli ja toimintaa oli lähinnä respassa kun yritimme saada hälyttimiä hiljenemään samalla kun asiakkaat pitelivät korviaan. Jännä myös nähdä että yksikään hotellivieras ei tehnyt mitään muuta kuin peittivät korvansa, eli kukaan ei pyrkinyt ulos tai muuta vastaavaa. En halua nähdä miten oikeassa tilanteessa täällä toimitaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: